Jak ukončit smlouvu na dodávku energií se smluvní sankcí. Praktický průvodce
12. srpna 2024
Ukončení smlouvy na dodávku energií před uplynutím sjednané doby závazku je závažný krok, který obecně nedoporučujeme. Smlouvy by měly být dodržovány, protože se na nich obě strany dohodly a protože jejich předčasné ukončení je obvykle spojeno s finančními sankcemi.
Nicméně chápeme, že v určitých situacích může být pro zákazníka výhodné změnit dodavatele i přes smluvní pokutu. Jak to bezpečně zařídit?
Pokud jste si vyhodnotili, že ukončení stávající smlouvy a přechod k jinému dodavateli je pro vás výhodnější i přes možné sankce, postupujte podle následujících kroků.
Krok 1: Ověření smlouvy a podmínek sankce
Nejdříve si pečlivě prostudujte vaši smlouvu, zejména část týkající se předčasného ukončení. Zjistěte, jaká je výše smluvní sankce a za jakých podmínek lze smlouvu ukončit.
Krok 2: Příprava oznámení o ukončení smlouvy
Připravte oznámení, ve kterém informujete stávajícího dodavatele o vašem záměru ukončit smlouvu ke konkrétnímu datu, s tím, že jste připraveni uhradit případnou smluvní sankci. V tomto případě se nepodává "výpověď", se kterou jsou spojeny různé zákonné a smluvní lhůty.
Můžete použít následující vzor e-mailu, který jen upravíte o vaše konkrétní údaje.
Vzor oznámení o ukončení smlouvy při fixním závazku:
Předmět: Oznámení o ukončení smlouvy k odběrnému místu EAN/EIC [vaše číslo]
Text e-mailu:
Dobrý den,
tímto vás informuji, že požaduji ukončit smlouvu na dodávku energií k odběrnému místu s identifikátorem EAN/EIC [vaše číslo] ke dni [datum ukončení smlouvy]. Jsem si vědom/a, že ukončení smlouvy před uplynutím sjednané doby může být spojeno se smluvní sankcí, a jsem připraven/a tuto sankci uhradit.
Prosím o brzké potvrzení přijetí tohoto oznámení a sdělení případných dalších kroků, které je potřeba učinit k řádnému předčasnému ukončení smlouvy.
Děkuji za spolupráci a přeji hezký den.
S pozdravem,
[Vaše jméno]
[Vaše kontaktní údaje]
Krok 3: Odeslání oznámení
Oznámení můžete zaslat e-mailem nebo prostřednictvím zákaznického portálu, pokud to váš dodavatel umožňuje. Zde jsou kontaktní e-maily na některé z nejčastějších dodavatelů:
- MND: mnd@mnd.cz
- Centropol: obchod@centropol.cz
- Bidli: energie@bidli.cz
- Pražská plynárenská: callcentrum@ppas.cz
- Pražská energetika: pre@pre.cz
- Yello: yello@yello.cz
- ČEZ Prodej: cez@cez.cz
- E.ON: eon-obchodnik@eon.cz
- Innogy: info@innogy.cz
Krok 4: Předání akceptace novému dodavateli
Jakmile obdržíte od stávajícího dodavatele akceptaci vašeho oznámení o ukončení smlouvy, je nutné toto potvrzení co nejdříve předat novému dodavateli, aby mohl zajistit plynulý přechod a zahájení dodávky energií ke dni následujícímu po dni, ke kterému jste zajistili ukončení u stávajícího dodavatele.
Krok 5: Co dělat, když nový dodavatel podává výpověď za vás
Pokud jste dali plnou moc novému dodavateli, aby podal výpověď za vás, a vy máte stále platný závazek, může se stát, že stávající dodavatel výpověď zamítne. V takovém případě vás nový dodavatel kontaktuje a bude potřebovat vaše potvrzení, že trváte na předčasném ukončení smlouvy i přes sankci.
Na základě tohoto potvrzení se nový dodavatel znovu obrátí na stávajícího dodavatele s žádostí o ukončení smlouvy. Tentokrát by mělo být ukončení akceptováno. Případně s potvrzením zajistí nové dodávky k danému datu přímo u Operátora trhu (OTE).
Závěr
Ukončení smlouvy před uplynutím závazku je krok, který byste měli pečlivě zvážit. Doporučujeme, abyste se nejprve pokusili najít jiné řešení, které by nevyžadovalo platbu sankce. Pokud se však rozhodnete pro předčasné ukončení, postupujte podle uvedených kroků, abyste minimalizovali rizika a zajistili hladký přechod k novému dodavateli.
Zároveň je třeba dodat, že na předčasné ukončení smlouvy nemá většinou zákazník nárok a může se setkat s tím, že stávající dodavatel jeho záměr neakceptuje. Pak je vhodné pokusit se s dodavatelem ještě jednat, případně se poradit o možnostech s novým dodavatelem. Ten má výše popsané možnosti (požádat na OTE).
Pokud potřebujete další pomoc nebo máte specifické otázky, neváhejte nás kontaktovat. Jsme tu, abychom vám pomohli s co nejhladším přechodem.
Mohlo by vás ještě zajímat
Tisícovka zákazníků vyjádřila spokojenost se službami Skautské energie
S radostí oznamujeme, že více než 1000 zákazníků Skautské energie se zapojilo do hodnocení naší služby, z čehož vyplývá vysoká spokojenost – přes 98 procent těch, kteří se letos účastnili aukce, plánuje svou účast i v příštích letech.
Šance na levnou elektřinu: Výhodný vítězný produkt na elektřinu od Yello je k dispozici i v listopadu – zbývá posledních 500 míst!
I když je vítězný aukční produkt na plyn již vyprodán, náš top produkt – výhodný aukční tarif na elektřinu od dodavatele Yello – je stále dostupný i během listopadu!
Levné energie z aukce rychle mizí! Polovina smluv už je pryč, stále však máte šanci i vy
Zájem o levné energie z letošní aukce dodavatelů neustále roste a více než polovina našich rezervovaných smluv je již pryč. Pokud jste dosud nestihli využít nabídku vítězných cen elektřiny a plynu, máte ještě čas – do konce října můžete objednávat za opravdu výhodné ceny.